Úvaha: Hledání smyslu (nejen) akčního filmu

31. srpna 2016 v 0:18 | Nikii |  Kutloch

Úvaha: Hledání smyslu (nejen) akčního filmu

Akční film není ve filmu moc dlouho. I když z dnešního pohledu kdybychom to měli počítat, tak ano, ale když to vezmeme hezky od začátku a hezkou pomalu, tak se dopracujeme k mnoha nečekaným faktům. Akční filmy nemá v oblibě moc žen, protože se jim nelíbí ta krutovláda zbraní, která v nich obvykle vládne. A to ovšem není nic nového, ale o tom vlastně ten akční film je. Všechny ty vraždy, krádeže, přestřelky atd. Prostě zápletka s kterou se hlavní hrdinové rvou celým tělem.


Za předchůdce takového akčního filmu se dá označit western, který byl převážně v padesátých a šedesátých letech velice populární. Vzpomeňme si hned na několik významných titulů - Sedm statečných (1960), Vinnetou (1963), Pro pár dolarů navíc (1965), Hodný, zlý a ošklivý (1966), Tenkrát na Západě (1968). Tyto filmové trháky zaplnily každé kino a sledoval je snad každý. Jenže i do tak perfektně vydělávajících filmů musela zasáhnout nějaká velká změna. Změny přicházejí poměrně často a začaly se objevovat nové příběhy pro zfilmování, příběh bez potu, tepla, písku a kovbojů.

Když teď šedesátá léta necháme čistě pro western, tak sedmdesátá léta byla ponechána převážně pro změny a experimentování. Tím je myšleno více násilí, sexu, vzniku konspiračních teorií, sportovních a psychologických filmů. Začal se také poměrně dost vyvíjet horor, už tu nebylo jen Psycho, ale spousta jiných krvavějších a drastičtějších hororů. Ke konspiračním teoriím můžeme přirovnat film Všichni prezidentovi muži. Kmotr se jednoznačně rovná gangsterismus. Ke sportovním filmům bude jednoznačně patřit Rocky a k násilí Mechanický pomeranč. Můžeme také říci, že v sedmdesátých letech "padla" u filmu cenzura.

Zcela jiný nádech získaly i kostýmy, či interiéry nebo - li design prostředí, ve kterém se film natáčel. Sedmdesátá léta se mnohdy mohou příčit. Někdy bylo všechno až moc umělé a někdy naopak dokonale jednoduché (minimalismus). Vzpomeňme si například na ateliéry bytů v Mechanickém pomeranči.



Od westernu se najednou upustilo. Natočily se filmy, které jsou dnes označovány za kulty a základní filmy sedmdesátých let (Mechanický pomeranč, Kmotr, Přelet nad kukaččím hnízdem, Rocky, Vetřelec). Vetřelec by se dal také označit za jeden z prvních filmů, který nám představil vesmír, vesmírnou příšeru a prostředí kosmické lodě, tudíž plukovník sci-fi filmů. Ano, víme, že už roce 1968 tu byla Vesmírná Odysea, ale přece jen Vetřelec je Vetřelec. Mimochodem díky tomuto snímku nastal v akčních hrdinech velký rozmach. Hlavní hrdinkou byla žena. Allen Ripleyová byla ta, která zápasila s vetřelci (v pozdějších dílech i s plamenometem). To dřív bylo vcelku nevídané, aby žena byla velký bojovník. Avšak postupem času tato novinka v akčních hrdinech nabrala na oblíbenosti a tak se do role drsných charakterů obsazovaly i ženy. V sedmdesátých letech byl poměrně oblíbený katastrofismus, připomeňme si například snímek Skleněné peklo (hořící mrakodrap, který vzplane při otevíracím ceremoniálu, hasiči snažící se situaci zachránit).

2001: Vesmírná Odysea (1968)

Vetřelec (1979)


Akční film vznikal pomalu, ale jistě. Můžeme tedy říci, že akční film vznikl z gangsterismu, (anti)militarismu, katastrofismu a westernismu... Svou největší slávu získal v osmdesátých letech. Každý druhý film byl akčním filmem, plný zbraní, výkopů a ranami pěst, pádů z mrakodrapů, přestřelek na ulicích, bourání aut, načesaných účesů (viz. Gibson), praní špinavých peněz, kšeftování atd. Mezi kultovní akční klasiky patří jak jinak než Smrtonosná past (1988), Smrtonosná zbraň (1987), Vetřelci (1986) - větší sklony k sci - fi, Predátor (1987), Rambo (1982), Terminátor (1984), Dobyvatelé ztracené archy (1981) - větší sklony k dobrodružství, Návrat do budoucnosti (1985) - větší sklony k dobrodružství a sci - fi, Komando (1985) ... Zde jsme si mohli všimnout, že akční film může být i film, který obsahuje jen menší pozůstatky akce, akce jako takové, kde se střílí, nebo likvidují nějaké gangy.

Typičtí nabouchaní hrdinové akčního filmu osmdesátých let s kulomety v rukou, brokovnicí na zádech a malou pistolkou v ponožce, jo a k tomu ještě pořádný háro...


Tak jak tomu bývá vždy, dělí se film na ten kvalitní a na ten film typu béčko. I u akčního filmu vznikaly béčkové filmy, avšak i ty se staly kulty a jejich hvězdami byly Van Damme, Steven Seagal či Chuck Norris. Nejdříve byl hitem box a potom karate. Nikdy jsem tedy nepochopila proč tolik vtipů s Norrisem, když je to jen prachobyčejný béčkař, ale zase na druhou stranu to karate celkem umí.

I akční film se postupem času pěkně měnil. Rok 1982 - Rambo, legendární scény v lesích, kdy policisté hledali Johna Ramba, jsou naprosto nezapomenutelné. Sychravé počasí, pomalé scény, napětí, veterán z války, který se zdál být normální, nakonec rozpoutal válku mezi policisty v lesích i ve městě. Rok 1984 - Terminátor, zcela nový nápad, robot z budoucnosti poslán do minulosti, tudíž pro nás do přítomnosti, aby zabil Sarah Connorovou. V tomto filmu se osmdesátky podepsaly snad nejvíce. Nezapomenutelná scéna na diskotéce, kam si šli teenageři zatancovat a mezitím, kdy bude hrát hudba, bude i Arnold střílet z brokovnice. Efekty mimořádně dokonalé, atmosféra si nahrává i do jiných žánrů -horor. Rok 1988 - Smrtonosná past, konec osmdesátek znamená jinak nastavené normy, akční film dostává jiné rozměry, příběh jde stranou, přednější je akce, děj začíná tak, aby se divák seznámil s tím co bude - John McClane přiletí do L.A, v Nakatomi Plaza je vánoční večírek, Holly manželka Johna řeší jejich vztah, mezitím co budovu obklopují teroristé, zbývá už jen chvíle vánoční idylky a poté nastává dvouhodinová akce, kdy se obyčejný policista musí poprat s německými teroristy, kteří jsou dokonale vyzbrojeni.


Rambo: První krev (1982), Terminátor (1984), Smrtonosná past (1988)


Typické interiéry osmdesátých let...


Devadesátá léta, která jsou jako sestra let osmdesátých, zažily ve filmu velký boom. Jde o to, že co se týče filmu, nemůžeme tato dvě období k sobě tolik přirovnávat. Je to jako k sobě přitahovat kladný a kladný magnet - bude se odpuzovat a tady je to zcela stejné. Musí být kladný a záporný, aby se magnet mohl přitahovat, to znamená, že se protiklady přitahují a ty v akčním filmu devadesátých let rozhodně jsou.

V devadesátých letech se začalo hlavně odlehčovat. Přestala se používat taková ta umělá zástěrka a realita šla do popředí. Začaly se více natáčet psychologické filmy a thrillery - Misery, Mlčení jehňátek, Forrest Gump, Vykoupení z věznice Shawshank atd. Akční film už nebyl takový jako právě v osmdesátých letech. Film začínal mít větší hloubku, co se týče námětů a scénářů. A tak hrdina akčního filmu nedostal příkaz zabíjet, ale přemýšlet proč by měl vlastně vystřelit. Do popředí se dostal příběh, na který jsme se mohli podívat hned z několika úhlů. A navíc je tu také fakt, že akční filmy jako takové se už v devadesátých letech tolik nenatáčely. Ne opravdu ne a ty klasiky, které tu jsou tak tu jsou jen proto, že vychází ze svých předchůdců z minulého desetiletí - Smrtonosná past 2 (1990), Predátor 2 (1990) (béčko), Terminátor 2: Den zúčtování (1991) (tady je to trochu sporné), Smrtonosná zbraň 3 (1992), Smrtonosná zbraň 4 (1997) (konec devadesátek, situace se mění).

Za opravdové akční filmy devadesátých let bychom tak měli považovat - Poslední skaut (1991), Uprchlík (1993), Skála (1996), Pátý element (1997), Tváří v tvář (1999), Desperado (1995), Pravdivé lži (1994), Muži v černém (1997), Nájemní vrazi (1995), Mizerové (1995), Výkupné (1996), Odplata (1999), Blade (1998), Matrix (1999) ... Sami v tom můžete teď vidět patřičné změny. Ano už po předčtení názvů těchto snímku, pokud jste je tedy videli, tak vás musí trknout do očí, že se jedná o zcela jinou kapitolu, která se také rychle zavřela.

Tudíž v osmdesátých letech byl akční film jedním z nejlepších a nejoblíbenějších žánrů. Každý rok šlo do kin několik takových filmů. Hlavní akční hrdina se stal pro obyčejného muže vzorem. Byl to žánr, který hned ztratil na své kvalitě. V devadesátých letech se od něj začínalo opouštět, tedy ne úplně, jen od jeho původně nastavených norem. Příběhy byly jiné, hrdinové taktéž. Do popředí se v akčním filmu dostaly gangy, podsvětí, hazard, drogy, špinavé peníze... A pak? Akční film jako takový jak jsme ho znali v dobách Smrtonosné zbraně či Predátora, nebo Ramba se vytratil úplně. V devadesátkách se dostalo více prostoru právě výše jmenovaným filmům - Mlčení jehňátek, Misery atd. Tudíž více těm psychologickým. Dále tu ještě bodovaly komedie a potom hlavně mysteriózní filmy - Sedm, Zelená míle... Dokonce i horory už nebyly takové jako dříve. Devadesátky byly prostě čístkou. Vyčistily všechno, kde zanechala předešlá léta skvrny a nanesly tam teď na tu čistotu své skvrny a do každého žánru vnesly své skvrny.

Poslední skaut (1991) Bruce Willis: "Asi jsem ušoustal veverku k smrti." -Na vtipných dialozích, na kterých se akční film zakládá, svou kvalitu neztratil nikdy.



Zde zatím náš velký článek končí, brzy se však s tímto tématem vrátíme a nejen akční žánr, ale i jiný žánr rozebereme podrobněji. - A to víte, že v osmdesátých letech měli v akčních filmech tvůrci úchylku na vánoce a vánoční svátky? No jen si přece vzpomeňte, že Smrtonosná past a její první dva díly se týkají vánoc a u Smrtonosné zbraně je tomu zrovna tak. Všude vánoční stromky, ozdoby Santa, sníh, koledy a tak... Přesně tak, jak to říká Joe Hallenbeck (Bruce Willis) v Posledním skautovi "Nebe je modrý, voda je mokrá a Satan Claus na nás číhá a je čím dál silnější."


Text: Nikol N.
Obrázky: internet
Rubrika: Kutloch
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama